Hoe zou het zijn als leads, prospects en nieuwe klanten zich ‘automatisch’ aandienen via jullie eigen mkb-website? Wellicht een verschuiving van pushmarketing (acquisitie, DM, ontbijtsessies) naar pullmarketing: het automatisch aantrekken van nieuwe leads en prospects. Hoe zou dat zijn?
Alle methodes om kwalitatieve leads te genereren, kunnen goed werken! Het is ook een kwestie van smaak… wat past bij ons? Mijn ervaring is dat online leads genereren (via de eigen website) meestal zeer kostenefficiënt is en dat de inspanningen voor medewerkers in jouw bedrijf dan beduidend minder zijn.
En: je meeste toekomstige klanten zoeken vrijwel allemaal in zoekmachines naar oplossingen voor hun dilemma. In een ideale situatie komen de kwalitatieve leads ‘automatisch’ via jullie website binnen.
Maar er dient dan wel wat te gebeuren, want de meeste mkb-websites zijn nog zo lek als een mandje. En dat kan anders! Wil je weten hoe? Lees dit artikel met tips voor online leads genereren!
Inhoudsopgave
- Tips voor online leadgeneratie voor mkb
- Online leadgeneratie is SEO X CRO
- 4 tips om van je mkb-website een online leadmachine te maken
- Werk aan strakke positionering
- Kwalitatieve verkeerskanalen hanteren
- Inrichten website voor organische vindbaarheid
- Leads genereren door conversie te verhogen (CRO)
Tips voor online leadgeneratie voor mkb
Juist voor die mkb-organisaties die ook meer willen profiteren van online leads genereren (wat meestal stukken goedkoper is dan een dure accountmanager), is dit artikel geschreven. Een aantal mooie tips om nu écht te starten met online leads genereren voor mkb.
Online leadgeneratie is SEO x CRO
Dit is de formule die ik vaak hanteer. Bezoekers via SEO (search engine optimization) zijn vaak het meest kwalitatief (bouncen minder, hebben een hogere sessieduur). En CRO (conversion rate optimization) zorgt ervoor dat je zakelijke website effectiever wordt. Meer kwalitatieve bezoekers en een hogere online conversie. Dat is online leadgeneratie in optima forma.
SEO X CRO = online groei!
4 tips om van je mkb-website een online leadmachine te maken
Eén: Werk aan een strakke positionering
Coolblue of wehkamp.nl kent iedereen. Maar mkb-websites genieten vaak niet deze bekendheid. Vaak is het zo dat 80% of meer van de bezoekers een nieuwe bezoeker is op mkb-websites. Die komen dus op een voor hun nieuwe website!
Waar ben ik? Wat kan ik hier verwachten? Kan ik hier vinden wat ik zoek? Waarom zou ik hier überhaupt blijven? Dit zijn vragen waar jullie bezoekers dan mee lopen…
Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is positionering. Dit betekent dat het erg belangrijk is om de aard van je website helder te maken voor je publiek, in iedere pixel. Dat de antwoorden op de vragen van zojuist direct helder zijn! Dat men er niet naar op zoek hoeft…
Maak dit helder, het liefst op een prominente plek op jouw website (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de websiteheader! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier. Geen generieke (goede service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als mkb-bedrijf.
Ook kun je deze USP’s en overige positionering goed integreren in de teksten, in je mailhandtekening, in je footer, in promotieblokken etc.
Inzetten op positionering is een stap dichter bij online leads genereren.
Twee: Kwalitatieve verkeerskanalen hanteren
Veel mkb-websites hebben wellicht aardig wat bezoekers, maar hoe kwalitatief zijn ze? Veel bedrijven werken met affiliate marketing of zetten snel een Google Ads-campagne in elkaar en werken veel met display ads, maar wie komt daar op af? En wat doen deze bezoekers echt?
Niets of nauwelijks iets!
Lagekwaliteitsbezoekers zorgen voor weinig echte harde online resultaten. Ze bouncen snel en hebben een lage sessieduur.
Verkeerskanalen
Er zijn vele kanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing, gericht adverteren, via de nieuwsbrief etc. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat (nieuwe) bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En dit kanaal kan bijna vaak behoorlijk opgerekt worden.
Hier de meest voorkomende traffickanalen in volgorde van kwaliteit (1 = kwalitatief, 7 = minst kwalitatief). (Dit kan overigens per domein verschillen, dit is een gemiddelde.)
- Google organisch (SEO)
- Google Ads
- Nieuwsbrieven (kan kwalitatiever zijn, als het gaat om een speciale aanbieding)
- Verwijzende websites (kan ook lager staan, afhankelijk van de verwijzers)
- Social media (qua opbouwen naamsbekendheid is dit prima, maar wanneer ik puur kijk naar conversie, draagt dit kanaal vaak weinig bij)
- Display ads (onderdeel van Google Ads, adverteren via display-advertenties)
- Affiliate marketing
SEO / Organische vindbaarheid voor online leads
Uit mijn ruim 14 jaar ervaring als online groeiconsultant blijkt dat organische vindbaarheid (dus via Google / zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak de meest kwalitatieve basis is. Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO).
Drie: Inrichten website voor organische vindbaarheid
In dit artikel ga ik uit van online leads genereren via de eigen website met organische vindbaarheid als basis, puur omdat dit kanaal vaak het meest kwalitatief is. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan wij zien dat dit vaak als beste (basis) werkt.
Leads genereren via slimme trefwoordclusters
Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie). Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar de volgende aspecten:
- De kwalitatieve klik met jullie business
- De haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
- De concurrentie
- Het zoekvolume
- Landingspagina’s
Zodra het helder is wat de beste trefwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten), dienen er per trefwoordcluster landingspagina’s te worden gemaakt. Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige leads.
Clusterpagina
Op een clusterpagina komen niet alleen de belangrijkste zoekwoorden voor, maar ook gerelateerde zoekwoordencombinaties. Zodat deze pagina gaat scoren in Google op een veelheid van woorden. Het is daarom ook handig om hiervoor een echte, lange, waardevolle pagina te maken. Het liefst van 700 woorden of meer.
Vier: Leads genereren door de conversierate te verhogen (CRO)
Online effectiviteit, ook wel ‘conversie optimalisatie’ genoemd, betekent een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje etc.). Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt, is een conversie.
Dus alles in de website mag de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken en dus de conversieratio te verhogen. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen, om uiteindelijk te converteren. Zeer belangrijk bij online leads genereren voor het mkb. Ingrediënten die hiervoor zorgen:
Bied ‘over de streep-trekkers’ aan
Iets waardevols wat iedere bezoeker wel wil (e-book, whitepaper, gratis advies etc.).
Zorg voor topdesign
Je hoeft niet af te wijken / op te vallen, als alles er maar netjes en intuïtief uitziet.
Spreek de doelgroep aan
Heel gericht: ‘jij / je’ i.p.v. ‘wij’.
Maak duidelijk wat de USP’s zijn
Het liefst 4 haarscherp geformuleerde USP’s: unique selling points die precies vertellen waar deze website over gaat.
Doseer de online content
Zorg ervoor dat content leesbaar is, geen ellenlange alinea’s en gedoseerd per pagina, zodat bezoekers eenvoudig kunnen scannen.
Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
Zorg ervoor dat er items in je navigatie zitten die een zuigkracht hebben (een gratis aanbod, voordelen etc.).
Hanteer mooie CTA’s (calls to action)
Zorg voor een websitescript van CTA’s en interne linken die bezoekers helpen door de website heen te loodsen.
Bouw aan overtuigingskracht
Wervende webteksten verleiden, warmen op en spreken herkenning uit…
Dit zijn slechts een viertal aspecten die ervoor gaan zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online leadgenerator.
Volg deze tips en het online leads genereren gaat echt beginnen. Heb je hulp nodig? Kijk dan op de website van marcobouman.com. Marco Bouman is online groeiconsultant en schrijver van dit artikel.